Hiroshima dag 3 (Miyajima)

4 augustus 2017 - Hiroshima, Japan

De dag begon vroeg met het vertrek om 8 uur naar Miyajima eiland. We reisden met de tram naar de veerpont waar je Miyajima al aan de overkant van het water zag liggen. De beroemde oranje Torii (Shinto poort) was in de verte te onderscheiden.

Bij aankomst op het eiland zag je al meteen meerdere herten rondlopen tussen de mensen. Er werd uitvoerig gewaarschuwd voor deze gedomesticeerde wilde dieren, die in hun zoektocht naar voedsel het dorp in komen en tasjes, kaarten en andere objecten van toeristen proberen op te eten. Ondanks dat op de borden stond aangegeven dat je ze niet moet aanraken en afstand moet houden om de natuurlijke situatie te herstellen, gingen mensen massaal met ze op de foto en aaiden ze de herten. Het was wel heel tof om ze van zo dichtbij te zien. Ze waren alles behalve schuw en wisten precies dat er in witte plastic tasjes eten te vinden was. Als je ergens ging zitten om wat te eten, werd je soms opgeschrikt door een hert die achter je rug om iets van je probeerde op te eten. Dit zorgde voor vele grappige situaties.

Op het eiland zijn veel tempels van zowel Boedhistische en Shintoïstische oorsprong. Ondanks dat ze allemaal erg mooi waren om te zien, hebben we er niet veel bekeken. Miyajima is namelijk erg geschikt om een natuurwandeling te maken, dus na een rondje hoofdattracties zijn we richting het dichtsbijzijnde natuurpark gelopen.

Het eiland bestaat grotendeels uit bergen, waarvan de hoogste (Mt. Misen) 530m is. Deze berg wordt heilig beschouwd, wat mede de reden is voor de vele tempels. Er zijn 3 routes van allemaal ongeveer 3km waarmee je de berg kan beklimmen. De routes verschillen in bezienswaardigheden en moeilijkheidsgraad door aanwezigheid van paden en steilheid. Er is echter ook een alternatieve, makkelijke route door de kabelbaan te nemen voor 1800 yen. De meeste mensen kiezen deze optie, alsmede onze groepsgenoten. Wij hadden ons echter voorgenomen om dit niet te doen en zijn uiteindelijk voor de moeilijkste en steilste route gegaan. We werden door velen voor gek uitgemaakt dat we dit aandurfden met 35 graden, maar we hebben het wel gedaan en succesvol de top bereikt!

Bovenop de berg zijn nog meer tempels en een prachtig uitzicht. Vooral vanaf het observatiegebouw helemaal bovenin had je heel mooi zicht en kon je heerlijk ontspannen. Helaas konden we hier niet lang van genieten, want de toren ging om 16:00 dicht, wat wij echt totaal niet begrepen en met ons vele anderen. Voor de terugreis naar beneden besloten we de kabelbaan te nemen, waaarvoor we naar een andere bergtop moesten lopen. Eerst weer een stuk naar beneden en dan weer omhoog. Daar had ik natuurlijk helemaal geen zin meer in :-p

Op het eiland waren verschillende stempels te verzamelen bij de verschillende hoogtepunten met als beloning een set van de lokale delicatesse: een soort cakeje in de vorm van een esdoornblad met wisselende vulling. Deze heb ik natuurlijk gescoord.

De vele souvenirwinkels waren ook nog een klein bezoek waard met de vele schattige hertensouvenirs. Helemaal in thema van het eiland.

Onze groep was inmiddels al 2 uur vertrokken, dus we gingen op eigen houtje terug naar Hiroshima, waar we na wat rusten bij een chille tent hebben gegeten waar je eerst bij een automaat je eten kon bestellen, alvorens je plaats kon nemen en het aan je tafel bezorgd werd. Heel handig!

Wat minder leuk was dat ik bij thuiskomst wel zo'n 50 "souvenirs" in de vorm van insectenbeten kon tellen op mijn benen :(

(Isabelle)

1. Diane: