Matsumoto dag 1, 2 en 3

13 augustus 2017 - Matsumoto, Japan

Vanwege tijdgebrek maar even een samenvatting van 3 dagen:

11 augustus

Na een door files vertraagde busreis van ongeveer 7 uur door een schitterend landschap vol geschiedenis, kwamen we dan eindelijk aan in Matsumoto. Nog altijd een stad met ruim 200.000 inwoners, maar in vergelijking met Osaka een oase van rust. Ons hotel lag direct naast het trein- en busstation, de supermarkt en diverse eettentjes. Wat een gemak. Na aankomst en opfrissen togen we vol goede moed naar het kasteel van Matsumoto, het oudste kasteel van Japan. Helaas was de wachtrij 40 minuten, dus zijn we er maar een rondje omheen gelopen. Daardoor hebben we wel wat mooie foto's kunnen maken, mede dankzij de plotseling zichtbaar geworden regenboog. Er was ook een man die zijn schattige konijntjes uitliet op het gras. 's Avonds in een gezellig straatje nog wat gewinkeld en gegeten (takoyaki, gefrituurde inktvisballetjes). En nog een Nederlands stel tegen het lijf gelopen; redelijk wat Nederlanders hadden deze plaats ontdekt. Verder was het aardig rustig wat betreft buitenlandse toeristen.

12 augustus

Jubileumdag! Isabelle en ik zijn 11 jaar samen. Op deze dag hebben we twee musea bezocht. In het eerste museum was een expositie van een beroemde tekenaar die ook voor studio Ghibli werkt. De studio achter de bekende Japanse tekenfilms. Tekeningen uit o.a. de films "Grave of the fireflies" en "Princess Mononoke" waren te bewonderen. In het tweede museum waren Japanse prints te bewonderen, die gemaakt worden met behulp van uit hout gesneden "stempels". In beide musea mochten geen foto's worden gemaakt helaas.

Na het museum hebben we met een deel van de groep een traditioneel heetwaterbad bezocht: een onsen. Mannen en vrouwen gescheiden en relaxen zoals Japanners dat doen, met een handdoek op het hoofd. Het water komt heet uit een natuurlijke bron. Je kunt er niet heel lang inzitten en je moet eigenlijk om de 10 minuten even afkoelen in een koud bad. Het was een bijzondere ervaring. Uiteraard hier ook geen foto's... ;D

13 augustus

Vandaag stond er een excursie op het programma. Wandelen in de Japanse Alpen. Ik had na Miyajima wel genoeg bergen en natuur gezien, dus greep ik deze dag aan om de stad eens goed te verkennen. Terwijl Isabelle vroeg op moest voor een treinreis van 2 uur, kon ik nog even blijven liggen. Lekker ontbijten met een flinke bak koffie bij de tent om de hoek, daarna de winkelcentra in. Veel gezien, veel gekocht. Nog wat geld gegooid in een grijpautomaat en nog gewonnen ook. Een bezoek gebracht aan de daktuin van de openbare bibliotheek met uitzicht over de stad en met tientallen Japanners Pokémon vangen op de hoek van de straat. Uiteindelijk was de dag nog te kort en was het al 17:30. Isabelle zou al terug kunnen zijn... (Robin)

Onderweg naar het berggebied Kamikochi zag je veel Japanners met volledige hiking uitrusting met backpacks en slaapmatjes. We namen een trein en een bus. Alleen bussen mogen zo diep de bergen in, dus iedereen maakte hier gebruik van. Waar het in Nederland waarschijnlijk chaos en elleboogwerk zou zijn, gebeurde hier alles heel eerlijk. We moesten een nette rij vormen en de medewerker legde uit dat de mensen die met een eerdere trein waren aangekomen eerst mochten instappen, alvorens wij de rest van de ruimte mochten opvullen. Heel mooi om te zien. Er werd zelfs gebruik gemaakt van een uitklapbaar 5e stoeltje, die tussen de 2 rijen zat. Hierdoor werd de ruimte optimaal benut.

Onderweg had je al prachtig uitzicht over de bergen, dalen en rivieren, Ik zag zelfs een paar apen langs de weg zitten!

Het gebied waar we gingen wandelen was rondom een rivier met wat kleinere meertjes. Alles was redelijk vlak dus het koste weinig moeite. De natuur en het uitzicht was prachtig. We kozen een route rondom de rivier, die je om de zoveel km kon oversteken met behulp van diverse bruggen. De ondergroei in het bos was vooral bamboe, maar soms zag je ook andere planten. Vooral dichter bij de rivier was meer diversiteit. Zo heb ik wilde rhodondendron, hortensia en Japanse duizendknoop gezien, alsmede vele planten die ik niet ken.

In het gebied waren ontzettend veel mensen, maar je had er geen last van. Je kon daar ook overnachten in de spaarzaam aanwezige hotels of kampeerplekken, wat erg handig is voor mensen die geen plek kunnen bemachtigen op de laatste bussen terug. Deze plek moet je namelijk uren van te voren reserveren als je kans wilt maken thuis te komen. Ik vroeg me echt af hoeveel mensen daar vast komen te zitten door dit systeem.

Het was een erg mooie wandeling en ik had graag nog meer gezien van het gebied. Een echte aanrader als je ooit in Japan bent!

(Isabelle)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jerine:
    15 augustus 2017
    Gefeliciteerd met jullie jubileum! Het is echt heel leuk om jullie verhalen te lezen en zo mee op reis te zijn :) wat jammer dat jullie geen foto konden maken (ook niet van konijntje ;)). Geniet van jullie reis!
  2. Robin en Isabelle:
    15 augustus 2017
    De konijntjes staan erop! Isabelles natuurfoto's komen ook nog :)
  3. Diane:
    16 augustus 2017
    Gefeliciteerd met jullie jubileum! al 11 jaar samen, wauw!
    Isabelle je ging diep de bergen in naar het berggebied Kamikochi, avontuurlijk.
  4. Jerine:
    19 augustus 2017
    Ah ik had verkeerd begrepen, dacht dat jullie geen fotos konden maken. Echt leuk om alles te kunnen zien waar jullie zijn geweest en schattige konijntjes natuurlijk! Geniet van jullie reis