Osaka dag 3 (Kyoto)

10 augustus 2017 - Kyoto, Japan

Isabelle heeft er lang naar uitgekeken: het bezoek aan Kyoto. De oude hoofdstad van Japan ligt ten noorden van Osaka, een uurtje reizen met de trein. Ook Kyoto is heel toeristisch, misschien nog wel meer dan Nara, met 1600 Boeddhistische tempels en 400 Shinto shrines, paleizen, tuinen en architectuur. Wij moesten ons verplaatsen met de stadsbus, waar we een dagkaart voor hadden. Helaas was het erg druk, waardoor we vaak lang moesten staan. De ritjes duurden over het algemeen wel 45 minuten... Als je moet staan in een Japanse bus, zie je niets van buiten, behalve het wegdek. De ramen zitten erg laag, dus was het behalve vermoeiend ook nog erg saai.

De verschillende bezienswaardigheden waren desalniettemin erg indrukwekkend. Er was de Kinkaku-ji, de gouden tempel. Letterlijk. De hele tempel was bedekt met zuiver bladgoud. De tempel stond bovendien op een prachtige plek. Bekijk vooral de foto's. Het is geen photoshop ;-).

De volgende plek die we bezochten was de Ryoan-ji, de tempel die beroemd is vanwege zijn rotstuin. Deze "zen-tuin" is 10x30m groot en heeft 15 grote stenen temidden van kleine kiezels die elke dag worden aangeharkt (ja, aangeharkt). Er wordt gezegd dat door daar te zitten en te kijken naar de stenen, je verlichting kunt bereiken. Dan moeten wel eerst die Chinezen hun snater houden...

De middagmaaltijd aten we in de kantine van een gebouw van de Universiteit van Kyoto. Leuk en goedkoop.

We bezochten heel kort de Geisha wijk Gion. Maar de Geisha's komen pas na 17:30 naar buiten en we waren er anderhalf uur te vroeg. Echte Geisha's waren vroeger de entertainers en praktiseerden muziek en dans. Er stonden bordjes in de wijk, waarop stond wat wel en niet toegestaan was rond een Geisha. Je mocht je ze bijvoorbeeld niet aanraken (duhh), maar je mag ze ook niet zomaar fotograferen.

Tot slot ging de bus naar Fushimi Inari-taisha. Een grote hoeveelheid Shinto heiligdommen, die met elkaar verbonden waren door tunnels van duizenden (!!!) Torii's (poorten). Deze poorten waren gedoneerd door particulieren en bedrijven. Een kleine poort kost zo'n 30.000 euro en een grote wel 75.000. Een wandeling had 2 tot 3 uur in beslag kunnen nemen, maar wij hebben een klein uurtje rond de tempels besteed.

We hebben deze dag veel gezien, maar baalden wel een beetje van de ruim 2 uur die we in de bus moesten zitten (staan). Chinezen kunnen ook behoorlijk "aanwezig" zijn. Zolang zij maar de goede foto hebben, waar ze zelf uiteraard altijd op moeten staan. Ook hadden we geen tijd om winkeltjes te bezoeken, zoals een eetstokjeswinkel, waar ze met de hand gemaakte eetstokjes verkochten. De winkeltjes waren helaas om 18:00 uur al dicht.
Begon het ook nog eens keihard te regenen. Gelukkig hadden we onze poncho's mee.

Eenmaal terug in het hotel was het al 20:00 uur. Even wat eten halen en snel naar bed, morgen staat er een busreis van 5 uur naar Matsumoto op het programma.
(Robin)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diane:
    12 augustus 2017
    Hallo Robin en Isabelle,
    Ik heb de foto's bekeken. Ze spreken voor zich!
    en de verhalen erbij, top!
    liefs
  2. Helga:
    13 augustus 2017
    Werkelijk geen fotoshop?
    Prachtige tuinen. Indrukwekkend.
    En wat zien jullie er goed uit zeg.
    Tot volgende week.