Tokyo! Dag 1, 2, 3 en 4

18 augustus 2017 - Tokyo, Japan

(Inmiddels zijn we al een aantal dagen weer in Nederland, maar het uploaden van foto's en video's nam zoveel tijd in beslag, dat ik dit liever voor thuis bewaarde, zodat ik meer van Tokyo kon genieten. Hier het verslag van de laatste vier dagen.)

Dag 1 - Dinsdag 15 augustus
Vanuit Nagano vertrokken we met de beroemde Shinkansen, de Japanse hogesnelheidstrein. Heerlijke zitplekken, veel beenruimte, stopcontactje, railcatering: wat een luxe! Na ruim anderhalfuur kwamen we dan eindelijk aan in Tokyo, de hoofdstad van Japan. Ons hotel was op loopafstand (15 minuten lopen) van station Ueno. Ik kon meteen mijn paraplu inzetten want het regende, en hoe! Regen in Japan is blijkbaar een wolkbreuk die uren duurt. Onderweg naar het hotel was er even tijd om wat te eten. Dat moment hebben wij meteen aangegrepen om een extra koffer te kopen. Die zouden we nodig gaan hebben.

Het hotel was erg goed. Gratis koffie en thee in de lobby, mooie kamers, ruime douche. Een perfect rustpunt om in terug te keren na onze dagelijkse tripjes in de miljoenenstad. Voor deze dagen maakten we gebruik van een 3-dagen-metropas waarmee we onbeperkt met de metro konden reizen. De metro in Tokyo is snel en efficiënt. Het is soms alleen even zoeken naar de juiste uitgang. Sommige stations hebben er tientallen. Omdat het regende zijn we niet naar Ueno Park gegaan, maar mochten we zelf de dag verder invullen. Wij gingen met nog wat andere fans naar Hikebukuro, naar het Pokémon Center Mega Tokyo. In een groot warenhuis was een gedeelte van een etage ingericht voor een breed scala aan Pokémon spulletjes. Een heel apart gezicht om daar zoveel volwassenen in te zien graaien. De metershoge Pokémon in het midden van het gebouw werd ook veelvuldig gefotografeerd. Een leuk begin van de eerste dag.

Dag 2 - Woensdag 16 augustus
Vandaag stond er een excursie naar o.a. De Tokyo Skytree op het programma. Maar wij hadden andere plannen: Akihabara! De wijk die bol staat van alles wat te maken heeft met elektronica, videogames, manga, anime, karaoke en er zijn cafés voor fans van bekende popgroepen, maids, katten of bepaalde series. Een ongelofelijke ervaring, je weet niet waar je kijken moet. De gebouwen zitten etage na etage stampvol gepropt met merchandise. In sommige gebouwen kon je ook terecht voor gezelschapsspellen of kaartspellen (niet het type poker, maar eerder "magic the gathering" of andere kaartspellen die horen bij een tekenfilmserie). In de winkel kwamen tientallen mensen bijeen om met elkaar te spelen en mochten ze hun kaartenverzameling willen uitbreiden, dan kon dat ter plekke. Voor sommige bijzondere kaarten werd zonder problemen tot honderden euro's neergelegd. Het was voor ons niet echt moeilijk om de nieuwe koffer al aardig op te vullen met spulletjes.

Dag 3 - Donderdag 17 augustus
Vandaag bezochten we een aantal bekende plekken in Tokyo. We begonnen met een bezoek aan het drukste oversteekpunt ter wereld voor voetgangers: het kruispunt van Shibuya. Hier stond bij het station ook het beeld van Hachi, de beroemde hond die hier elke dag op zijn baasje wachtte, zelfs nadat deze overleed. Dit bijzondere verhaal is verfilmd (er worden flinke uien gesneden tijdens die film, dus wees gewaarschuwd :P). Het viel met de drukte op het kruispunt nog wel mee trouwens, dat is meer iets voor de zondag naar het schijnt. Toch hadden we vanuit de Starbucks een prachtig uitzicht. Een mooi moment om wat filmpjes te schieten.

Na Shibuya door naar het Tokyo Metropolitan Government Building in Shinjuku, het overheidsgebouw waar je de 42e verdieping kunt bezoeken voor een gratis(!) uitzicht over de stad. Dat willen wij Nederlanders natuurlijk wel. Hierna stond de wijk Harajuku op het programma. Een wijk bekend om de vele bekende dure merken die er een pand hebben. Je snapt natuurlijk wel dat dit voor ons gewoon doorlopen was tot aan de eerste de beste goedkope souvenirshop. De mensen gingen hier ook een stuk hipper gekleed dan in de rest van de stad.

Tot slot gingen Isabelle en ik zelf verder naar Asakusa, een wijk bekend vanwege de oudste Boeddhistische tempel van Tokyo (Sensoji) en zijn toegangspoort Kaminarimon, met de grote rode lantaarn. Hier heeft Isabelle twee mooie yukata's gekocht en drie fantastische geborduurde obi's (soort ceintuur). Deze ceinturen zijn in Nederland niet voor minder dan 100 euro te koop. Isabelle betaalde er 8 euro voor per stuk. Ikzelf heb een jinbei gekocht, een ruim zittend jasje en korte broek dat als zomers tenue wordt gedragen, in en rond het huis.

Dag 4 - Vrijdag 18 augustus
Vandaag stond de terugreis op het programma. Maar we vlogen pas om 23:00 uur 's avonds. Uitchecken moest om 11:00 's ochtends, maar we mochten onze spullen opbergen in een achterkamertje van de lobby van het hotel. Terug naar Akihabara dan maar, voor nog wat souvenirs. Dat betekende wel wat handige inpaktrucs toepassen, kartonnen doosjes achterlaten en wat spullen in de handbagage stoppen (proppen). Onze extra koffer en beide backpacks én alle handbagage zat stampvol. Daarmee moesten we eerst nog via trein en monorail bij Haneda Airport zien te komen. Na afscheid genomen te hebben van onze gids, die echt een vriend van de groep was geworden, en van onze laatste maaltijd te hebben genoten (soba), konden we het vliegtuig in van Air France.

Helaas ging er veel mis bij het inchecken. Online had ik 2 plaatsen naast elkaar en bij het raam gereserveerd. Dat werden opeens 2 plaatsen schuin achter elkaarin het middengedeelte. Maar toen bleek mijn stoel dubbel geboekt en ik mocht 27 rijen naar voren plaatsnemen in een comfort stoel met extra beenruimte. Isabelle bleef achter in een krappe stoel tussen twee oude mannen. Dat beloofde een lange, oncomfortabele vlucht voor haar te worden.

(Robin)