Osaka dag 1 (Himeji)

8 augustus 2017 - Osaka, Japan

Onderweg naar de volgende stad, Osaka, hielden we een tussenstop in Himeji. Deze stad staat bekend om haar grote, blakend witte kastelencomplex (Witte Reiger Kasteel), die vele kansen biedt tot mooie vakantiekiekjes.

Japan zou Japan niet zijn als de gemeente hier niet gebruik van had gemaakt door een suuuuuperschattige mascotte in het leven te roepen, die overal op borden en vanuit souvenirwinkels je toelacht. Zo werden wegwerkzaamheden in een oogwenk omgetoverd van overlast naar een verzameling schattige plaatjes waar alle voorbijgangers van konden genieten. Alleen in Japan.

Het kasteel wordt gezien als het mooiste kasteel van Japan. Niet voor niets zijn daar films opgenomen als "007: You only live twice" met Sean Connery en "The Last Samurai" met Tom Cruise. Om het kasteel te bereiken, moest je eerst door het omliggende complex met grachten, gangen en muren, waar vroeger de vijand moest worden tegengehouden. Eenmaal voor het kasteel staand, had je een indrukwekkend zicht op het 46 meter hoge gebouw. Je kon tot de bovenste verdieping klimmen, waar je natuurlijk prachtig uitzicht had. Een groot verschil met de andere bezochte kastelen, was dat het interieur grotendeels intact was gehouden, waardoor je een goede sfeerimpressie kreeg. Ook moest je van te voren je schoenen uittrekken en dus besokt of blootvoets door het kasteel lopen. Alleen in Japan.

In Osaka aangekomen, viel het op dat het nog zoveel drukker was dan in de andere steden. Er waren ook veel meer buitenlanders. Waar we in Okoyama nog een bijzonderheid waren, vallen we hier totaal niet op. Op de grond in de metrostations staat duidelijk aangegeven waar je een rij moet vormen voor instappen en er zijn zelfs speciale roze markeringen voor "women-only" wagons, waar vrouwen beschermt zijn tegen de verdwaalde handen van viezerikken in drukke wagons. Alleen in Japan.

Na eenmaal gesettled te zijn in ons naar rook ruikende hotel (blegh), hebben we even een uurtje de "Otaku Road" verkend. Dit is een straat om de hoek van het hotel waar allemaal game/anime winkels te vinden zijn met de meest uiteenlopende merchandise. Overal stonden er meisjes in"Maid" of "Schoolgirl" outfit foldertjes uit te delen om mensen naar een café te lokken met schattige stemmetjes. Alleen in Japan.

Daarna hebben we met mijn jeugdvriend Masa afgesproken, die 3 jaar geleden naar Japan is verhuisd. We zijn samen gaan eten in een tent waar we normaal als buitenlanders geen wijs uit zouden worden: klein, lokaal, geen engels menu, geen plaatjes. Het was een yakitori eettent. Japanners gaan hier heen om te drinken en te snacken met vrienden later op de avond. We lieten Masa de leiding nemen met bestellen en zo konden we allerlei dingen proeven, die we normaal niet zouden proberen. Het was erg gezellig. Achteraf hebben we nog wat gekletst bij een live bandje, die op de hoek van de straat stond te spelen en een groepje fans aan het vergaren was, terwijl ze Ed Sheeran nummers speelden met een Japans-Engels accent. Alleen in Japan.

(Isabelle)

1. Diane:
    11 augustus 2017
    Het mooiste kasteel van Japan gezien! Wauw

Leuk dat jullie Masa ontmoet hebben.