Okayama dag 3

7 augustus 2017 - Okayama, Japan

Groot alarm! Een tyfoon heeft de Japanse zuidoost kust bereikt en beweegt in noordelijke richting. We zouden vandaag naar het kunsteiland Naoshima varen, maar dat zit er nu niet in. Tijdens een tyfoon wordt afgeraden in de buurt van een rivier of zee te komen. Dus dat betekende een dagje vrij!

Aki had deze beslissing de avond ervoor al gemaakt, dus we startten de dag met... uitslapen. Het regende al de hele nacht en ook een groot gedeelte van de dag zou het vrij hard blijven regenen. De hoge gebouwen beschermden aan de ene kant tegen harde wind, aan de andere kant werd de wind in sommige straatjes juist versneld.

We hadden ons op dit weer voorbereid met poncho's en ik had zelfs mijn kleine paraplu meegenomen, maar dat bleek niet eens nodig. Bij de ingang van het hotel stonden twee bakken met wel twintig paraplu's en jawel, de doorzichtige! Ik helemaal blij. Dat zit zo: als ik doordeweeks in de regen van het station naar mijn werk moet fietsen, houd ik mijn paraplu altijd naar voren, als een windscherm en omdat de regen van die kant lijkt te komen. Elke keer denk ik dan, wat zou een doorzichtige paraplu toch handig zijn, want je ziet niet waar je fietst. In Japanse series zag ik ze wel altijd, dus ik had goede hoop. En precies zoals ik me had voorgesteld, liep driekwart van de Japanners met een doorzichtige paraplu (die overigens vrij goedkoop in de winkels liggen, zal ik...?).

Omdat we verder toch niet veel mogelijkheden hadden, zijn we lekker naar de grote overdekte winkelcentra naast het station gelopen. Bij de ingang van bijna alle bars en winkeltjes staat trouwens een bak voor je paraplu. En bij het winkelcentrum staat een handig apparaatje. Je steekt je paraplu erin, trekt hem naar je toe en er zit opeens een hoesje omheen, zodat niet de hele winkelvloer glad wordt. Bij de roltrappen roept een stem om dat vanwege de regen extra voorzichtigheid geboden is.

We hebben deze dag lekker gegeten bij de restaurantjes in het winkelcentrum en wat leuke spulletjes gekocht. Omdat mijn telefoon bijna vol was door de inmiddels 1100 foto's en filmpjes, zocht ik naar een oplossing. En die vond ik in de vorm van een mini usb-stick voor je telefoon. 16Gb extra geheugen voor 2000 yen. Dat is amper 16 euro. Nu kan ik weer vooruit.

(Het is me helaas nog niet gelukt om filmpjes op deze site te plaatsen, maar ik blijf het proberen.)

We eindigden de avond met een Mac Teriyaki en een Pikachu McFlurry van de Japanse Mac en Japanse TV in de hotelkamer.

(Robin)

1. Diane:
    11 augustus 2017
    Hoi Isabelle en Robin,
    Leuk dat ik jullie reis kan volgen! Een doorzichtige paraplu is handig!
    groetjes