Fukuoka dag 1

31 juli 2017 - Fukuoka, Japan

De nacht was warm. We hadden een soort airco-apparaat gevonden in de kamer, die semi-koele lucht uitspuwt gedurende 70 minuten. We werden dus ook ongeveer elke 70 minuten wakker door de hitte. Toasty.

De ochtend begon dus met weer een koude douche en een buurtverkenning voordat we op pad zouden gaan. Om de hoek zit een klein supermarktje of"Konbini" waar we wat koude koffie en de befaamde "Melon pan" (meloen brood) hebben gescoord. Tegenover de Konbini zit een grote tempel (al relatief klein t.o.v. de rest hier). Erg apart om dat verschil tussen historisch en modern zo duidelijk naast elkaar te zien. De tempels zijn een soort oase van rust tussen alle drukke wegen en schreeuwende reclames hier.

Een paar blokken verder vonden we een lokaal politie station. Een klein, rond gebouw waar 3 agenten gestationeerd zijn, direct naast een park. Op deze manier is de politie heel toegankelijk.

In het park vlogen een aantal cicades rond. Deze zijn hier echt gigantisch vergeleken met hun familiegenoten in Nederland. Ik gok dat ze wel zo'n 8cm groot zijn. Je denkt dat er een kleine vogel langsvliegt, blijkt het een gigantisch insect te zijn! Ze maken ook een oorverdovend geluid als ze met velen zijn. Het klinkt een beetje alsof er een alarm afgaat. Je hoort ze ook 's nachts en ze zitten hier werkelijk overal. Ik probeer er nog een goede foto van te krijgen.

Om 9 uur verzamelden we bij het hotel voor de excursie en konden we iedereen even de hand schudden. Veel mensen waren al in de middag aangekomen, waar wij dus 's nachts arriveerden. We stapten op de bus. Hier moet je een kaartje uit een kastje trekken, waar dan het nummer van jouw opstaphalte op staat. Dan zie je per halte die je langs gaat het bedrag voor jouw nummer oplopen op een bord voorin de bus en het is dan de bedoeling dat je als je uitstapt gepast betaald, want wisselen doen ze niet aan. Niet het meest klantvriendelijke systeem :')

Bij het verlaten van de bus werden we weer verwelkomd door een muur van hitte. Het is alsof je continu in een sauna rondloopt en dan was het nog maar 10 uur 's ochtends. Daarom werden bij het uitstappen ook meteen de alom aanwezige vending machines met gekoelde dranken geplunderd door de groep. Dit fenomeen was meerdere keren op deze dag te aanschouwen en er zullen nog vele van zulke gevallen volgen.

Fukuoka tower is een beest van een toren, maar gelukkig hoefden we niet met de trap. In plaats daarvan waren er keurig uitziende dames in een wit-roze uniform die je in een lift mee naar boven namen en onderweg allemaal kekke weetjes vertelden. Het uitzicht was prachtig, zoals verwacht, en je kon in alle windrichtingen kijken. In het midden van het gebouw stonden allemaal ballenautomaten waar je je geld aan kon verkwanselen om kekke pins en sleutelhangers te verkrijgen met als thema Fukuoka Tower. Dus we hebben er allebei 1 uitgeprobeerd, onwetende dat er nog velen zouden volgen. Één verdieping lager was ingericht als een "Lover's Sanctuary" en werd aangeraden om met je geliefde heen te gaan om je liefde te bezegelen d.m.v. allerlei activiteiten. Zo kon je in een witte rozenboog staan en een foto maken, een slotje kopen voor 1000 Yen (equivalent van 10E) en die met beiden namen erop geschreven daar vastklikken, en je kon op de "Lover's bench" zitten om samen naar het uitzicht te kijken. Daar is blijkbaar goed over nagedacht.

Volgende locatie op de planning was Ohori Park een paar metrohaltes verderop. Ohori Park wordt gekenmerkt door een groot meer met in het midden een smal langwerpig eiland waarover je naar de andere kant van het meer kan lopen d.m.v. bruggen. Zodra we de eerste brug wilden pakken, zagen we dat er schildpadden in het water zwommen. Schildpadden! Supercool. Als je goed keek, zag je allemaal kleine zwarte kopjes boven het water uitsteken. Echt superleuke verrassing. Het was een mooie tuin, maar helaas ging de gids er met een razend tempo doorheen, waardoor we niet echt de tijd kregen er van te genieten. Aan het einde wachtte nog een hoopje cicadevervellingen, wat er supercreepy uitzag, maar wel tof om te zien.

Bij het binnenstappen van de ondergrondse metrogangen slaakte iedereen weer een zucht van verlichting door de verkoelende lucht van airco. We stapten uit bij Hakata, waar je meteen een winkelstraat inloopt met om de paar meter grote lampionachtige plafondversieringen met lange slierten er aan. Dit waren meer ouderwetse en traditionele winkels. Aan het eind links was een Shinto shrine , die de gids verbazingwekkend genoeg compleet oversloeg. In plaats daarvan gingen we naar een groot overdekt winkelcentrum met 5 verdiepingen en een bizarre hoeveelheid aan winkels. Daar kregen we alle vrijheid.

Achteraf zijn we toch nog even bij de shrine binnengelopen. Heel tof om te zien. Er waren grote historische voorstellingen gemaakt van meters hoog ter ere van een festiviteit. Erg indrukwekkend.

's Avonds hebben we Tonkotsu ramen gegeten bij Ippudo TAO en de stad verkend. Alle werkende mensen, die je overdag niet ziet, zijn dan vrij en lopen op straat, gaan uit eten of zitten in arcades of barretjes zich te vermaken. Er staan dan ook opeens allerlei voedselkraampjes op de stoep, waar lokale mensen samen eten en kletsen. Erg leuke sfeer.

(Isabelle)

1. Diane:
    4 augustus 2017
    Jullie hebben vandaag al veel gezien! Leuk om te lezen!