Okayama dag 2

6 augustus 2017 - Okayama, Japan

Een derde deel van de groep greep de excursie van vandaag aan om een dag rust te nemen. Er stond namelijk een fietstocht op het programma... Slappelingen! Het was hartstikke leuk! Eerst een uurtje met de trein richting het platteland van Kibiji. Daarna een fiets huren voor 1000 yen (8 euro). De meeste Japanners fietsen met het zadel op standje bagagedrager, dus hup, omhoog met dat ding. En fietsen maar! Langs ellenlange rijstvelden en andere landerijen met op de achtergrond de kleine dorpjes en groene heuvels. We zijn twee shrines en een boeddhistische tempel gepasseerd en hebben daar korte stops gemaakt. Op die momenten doken we altijd massaal op de drankjesautomaten, want warm dat het was. Na twee uur de fiets ingeleverd bij een ander station, waar we meteen op de trein terug konden stappen.

In Okayama maakten we de wandeling naar een van de drie mooiste tuinen van Japan. De Koraku-en tuin. Iemand van de groep begon opeens te gillen en met de armen te wapperen. Er was een insect op haar geland: een kleine, groene bidsprinkhaan. De tuin was groot en had een dierenverblijf met kraanvogels, water, rijstveldjes, fruitbomen, een bamboebos en grote ginkgo bomen. In de tuin troffen we nog een grote zwart-gele spin aan: de koganegumo. De grootste spin die ik ooit in mijn leven ben tegengekomen in het wild.

Vanuit de tuin konden we via een brug over een rivier bij het kasteel van Okayama komen. Ook hier weer een tentoonstelling over de geschiedenis van het kasteel, de bewoners, de samurai, oude gewaden, zwaarden, geweren en een prachtig uitzicht over de stad.

In de avond wederom een interessante plek gevonden voor een maaltijd, waarbij je via een automaat je bestelling al kon doorgeven. En wat klonk er bij een willekeurige bar die we passeerden opeens uit de geluidsboxen de straat over? "Dat zeg ik, Gamma!"... Hollandse reclame!

(Robin)

1. Diane:
    11 augustus 2017
    Een mooie fietstocht! Het zijn super mooie foto,s!